Hoe ontwerp je een logo?

Lees en bekijk welke stappen je kunt nemen om tot een professioneel beeldmerk te komen van brainstorm tot eindresultaat.

Coen Hamelink
Hoe ontwerp je een logo?

Vele wegen leiden naar Rome. Dat geldt ook voor logo ontwerp. Nu delen we de route die wij volgden om tot ons logo te komen.

Brainstorm

We begonnen met brainstormen over ‘webdesign’ en ‘zee’.
Kwallen, inktvissen, meeuwen en krabben kwamen voorbij. Uiteindelijk kwamen we op een passende metafoor voor onze samenwerking: een vogeltje dat supersnel loopt op de grens van het strand en de zee, altijd op zoek naar voedsel. Ze zijn altijd druk bezig. Het strandlopertje!

Typografie voor ons logo

Voor ons logo zijn we eerst begonnen met het vinden van de juiste typografie die past bij onze nieuwe samenwerking. Een aantal kernwoorden wilden we laten terug komen in het karakter van de letters:

  • Vriendelijk
  • Persoonlijk
  • Strak
  • Grafisch bijzondere letter
  • Subtiel
  • Uniek
  • Nauwkeurig
  • Humor

We hebben een paar honderd professionele lettertypes doorgespit, waaruit we een strenge selectie hebben gemaakt. Deze selectie hebben we apart uitgeprint en neergelegd op de grond, zodat we een goed overzicht hadden. Zo kwamen we uiteindelijk terecht bij het font dat we gebruikt hebben voor het logo.

Variaties van het gekozen font

Professionele fonts hebben vaak veel verschillende varianten in diktes. Gevoelsmatig kwamen we uit op deze stevige letter. We hebben we een smallere variant gekozen om mee door te gaan:

Inspiratie voor het beeldmerk

Nog steeds overtuigd over het strandlopertje als beeldmerk, gingen we op zoek naar foto’s van het vogeltje. We bekeken talloze logo’s en we vonden lijnversies van dieren goed werken: gestileerde vormen die grafisch sterk werken en eenvoud uitstralen.

Eerste idee schetsen beeldmerk

Ik heb een paar snelle schetsen gemaakt als start voor de stilering van het strandlopertje.

Eerste digitale schetsen

Vervolgens heb ik een paar vogels getekend in het grafisch ontwerp programma Adobe Illustrator. Hoewel het logo heel eenvoudig is qua vorm, kun je nog steeds veel variaties maken als onderzoek naar de beste versie. Om de versies goed te kunnen vergelijken, hebben we verschillende varianten getekend.

  • Wat werkt wel en wat werkt niet?
  • Wat moet het beeldmerk uitstralen?
  • Wanneer is het nog duidelijk een strandvogel en wanneer niet meer?
  • Wanneer wordt het beeldmerk een illustratie en wanneer een logo beeldmerk?
  • Wanneer wordt een logo statisch? Wanneer komt er beweging in?
  • Welke pootjes werken goed?
  • Welke vormstilering geeft het beste karakter weer van het beestje en past ook bij Webdesign aan Zee?

Kleuren

De beste versie hebben we bekeken in verschillende kleuren. We kwamen erachter dat de zwart wit versie het sterkste werkt. Less is more.

Definitieve logo ontwerp

Na finetunen van het vogeltje en de naam zijn we uiteindelijk op dit ontwerp uitgekomen:

Logo aanpassen

Uiteindelijk hebben we het strandlopertje tóch nog aangepast. Dit deden we nadat we de vogel hadden voorgelegd aan een aantal kritische mensen, die vaker goede, onderbouwde feedback geven. Bovendien zagen we zelf nog wat verbeteringen nu we een paar weken verder waren.

Het vogeltje was iets te abstract en kreeg daardoor een afstandelijke uitstraling. Het mocht toch illustratiever worden. We hebben gekozen om de snavel zwart in te kleuren. De vlekken op de vleugel hebben we los in het vlak gezet. Dit gaf net wat meer karakter en persoonlijkheid aan ons nieuwe beeldmerk, waar we heel blij mee zijn:

oktober 2019

Wij zijn Webdesign aan Zee

Coen Hamelink en Teunis van Wijngaarden werken vanuit een ondernemerscentrum op 10 minuten fietsafstand van zee. Coen ontwerpt, Teunis bouwt. Waar nodig schakelen ze andere professionals in. Wij denken graag met u mee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *